Autor: Grażyna Węgrzyn
ISBN: 978-83-7695-471-4
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 323
Format: E-book
Wersja elektroniczna: IBUK
Celem publikacji jest wyjaśnienie wpływu wdrażanych innowacji w sektorze usług na zmiany w strukturze zatrudnienia oraz jego weryfikacja na podstawie dostępnego materiału empirycznego. Struktura pracy odzwierciedla proces postępowania badawczego, począwszy od teoretycznej konceptualizacji gospodarki opartej na wiedzy, istoty usług i ich roli w gospodarce opartej na wiedzy oraz innowacji w sektorze usług, poprzez rozpoznanie metodyki badania innowacyjności i zmian strukturalnych w gospodarce, do zidentyfikowania wpływu innowacji na zmiany strukturalne w zatrudnieniu i opracowania wzorca struktury zatrudnienia odpowiadającej ewoluującym potrzebom gospodarki opartej na wiedzy.
Wstęp 7
1. Sektor usług w gospodarce opartej na wiedzy 15
1.1. Nowa gospodarka – gospodarka oparta na wiedzy 15
1.2. Istota (natura) usług 23
1.3. Rozwój sektora usług w gospodarce – aktualność teorii trzech sektorów 28
1.4. Klasyfikacja usług 34
1.4.1. Podejście sektorowe do klasyfikacji usług 35
1.4.2. Podejście empiryczne do sektora usług 40
1.5. Klasyfikacja usług w gospodarce opartej na wiedzy 47
1.5.1. Usługi oparte na zaawansowanej wiedzy 50
1.5.2. Usługi oparte na intensywności wykorzystania technologii 66
1.5.3. Typologia usług według intensywności wykorzystania wiedzy i technologii 68
1.6. Usługi stymulujące wiedzę jako czynnik dynamizujący przechodzenie do GOW 71
2. Teoretyczne aspekty innowacji 77
2.1. Istota innowacji 77
2.2. Innowacje w usługach i produkcji – analiza porównawcza 81
2.3. Źródła innowacji 84
2.4. Rodzaje innowacji 91
2.4.1. Innowacje otwarte i zamknięte 91
2.4.2. Innowacje produktowe i procesowe 95
2.4.3. Innowacje organizacyjne i marketingowe 97
3. Metodyka pomiaru innowacyjności ze szczególnym uwzględnieniem sektora usług 100
3.1. Badania innowacji w sektorze usług 100
3.2. Pomiar i ocena działalności innowacyjnej 104
3.3. Metodyka badania innowacyjności – źródła danych o innowacjach 116
3.3.1. Community Innovation Survey (CIS) 117
3.3.2. Europejska Tablica Wyników w dziedzinie innowacji (EIS) 126
3.3.3. Wskaźnik Service Sector Innovation Index (SSII) 132
4. Działalność innowacyjna przedsiębiorstw a zmiany strukturalne w zatrudnieniu 137
4.1. Zmiany strukturalne i sposoby ich analizy 137
4.2. Innowacje a miejsca pracy 142
4.3. Czynniki determinujące działalność innowacyjną z perspektywy zmian w zatrudnieniu 148
4.3.1. Tempo zmian technologicznych 148
4.3.2. Rodzaj wdrażanych innowacji 150
4.3.3. Kapitałochłonność innowacji 158
4.3.4. Dyfuzja innowacji 164
5. Identyfikacja roli innowacji w zmianach strukturalnych w zatrudnieniu 171
5.1. Metody poznania naukowego – schemat analityczny 171
5.2. Wstępna analiza danych statystycznych 181
5.3. Redukcja wymiarowości danych metodą analizy czynnikowej 191
5.4. Poszukiwanie optymalnych informacyjnie zespołów czynników innowacyjnych opisujących zmiany w strukturze zatrudnienia 221
5.4.1. Krótkookresowe charakterystyki zmian strukturalnych w zatrudnieniu 222
5.4.2. Średniookresowe charakterystyki zmian strukturalnych w zatrudnieniu 227
5.5. Klasyfikacja państw Unii Europejskiej ze względu na innowacyjność sektora usług oraz zmiany w strukturze zatrudnienia 233
5.6. Klasyfikacja państw Unii Europejskiej ze względu na wskaźnik wiedzochłonności gospodarki (KIE) a wzorzec struktury zatrudnienia 253
5.7. Innowacyjność sektora usług a zmiany strukturalne w zatrudnieniu oraz intensywność wykorzystywania wiedzy – ocena zmian 273
Zakończenie 276
Załącznik. Wykaz zmiennych i ich oznaczenia 285
Literatura 288
Spis rysunków 307
Spis tabel 310
Summary 313