Kulturowe uwarunkowania biznesu międzynarodowego

Przemysław Skulski, Kulturowe uwarunkowania biznesu międzynarodowego, okładka
  • promocja
Cena: 7,00 zł 35,00 zł 7.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Spis treści

Autor: Przemysław Skulski (red.)

ISBN: 978-83-7695-416-5

Rok wydania: 2014

Liczba stron: 196

Format: B5

Oprawa: Miękka


Globalizacja nie doprowadziła do standaryzacji zachowań konsumentów i homogenizacji rynków. Różnice kulturowe występujące między poszczególnymi rynkami niezwykle komplikują międzynarodową działalność gospodarczą. Natomiast ich poznanie i umiejętne wykorzystywanie może stanowić czynnik wspomagający wejście na rynki zagraniczne. Podręcznik przekazuje informacje, które mogą być przydatne w procesie podejmowania decyzji biznesowych, a rozważaniom teoretycznym towarzyszą liczne przykłady.
 W książce przedstawiono różne podejścia do definicji kultury, typologie kultury oraz dokonano analizy poszczególnych elementów składających się na otoczenie kulturowe (religia, wartości i postawy, komunikacja, edukacja, kultura materialna, organizacja społeczna) oraz ich wpływu na biznes międzynarodowy. Omówiono też wybrane problemy otoczenia multikulturowego, które istotnie oddziałują na aktywność biznesową na arenie międzynarodowej ‒ szok kulturowy, stereotypy i uprzedzenia, poprawność polityczną, efekt kraju pochodzenia i syndrom NIH oraz problemy związane z badaniami multikulturowymi. Ostatni rozdział dotyczy specyfiki działań biznesowych w wybranych regionach świata. W założeniu rozdział ten, napisany w nieco kontrowersyjny sposób, ma służyć „otwarciu” czytelników publikacji na problemy związane z różnicami kulturowymi i skłonić do refleksji nad nimi.

Wstęp 9

Rozdział 1. Kultura – definicje, podmioty, typologie 13

1.1. Kultura – pojęcie wieloznaczne 13

1.2. Kultura jako element międzynarodowego otoczenia przedsiębiorstw 18

1.3. Przegląd wybranych typologii kultury 26

1.3.1. Wymiary kultury Geerta Hofstede 27

1.3.2 Typologia Fonsa Trompenaarsa i Charlesa Hampdena-Turnera 29

1.3.3. Kultura wysokiego i niskiego kontekstu Edwarda T. Halla 30

1.3.4. Rodzaje kultur według Richarda R. Gestelanda 31

1.3.5. Model GLOBE 32

Rozdział 2. Religia, wartości, postawy 36

2.1. Religia a działania biznesowe 36

2.1.1. Religia a etos pracy 37

2.1.2. Religia a dieta i zakazy dotyczące spożywania niektórych potraw 39

2.1.3. Wpływ religii na reklamę 42

2.2. Wartości i postawy 44

2.3. Historia, tradycje, zwyczaje 49

2.3.1. Wpływ kolonializmu na kulturę podbijanych krajów 49

2.3.2. Motywy historyczne w reklamie 50

2.3.3. Znaczenie tradycji i zwyczajów w prowadzeniu biznesu 52

2.4. Symbolika i estetyka 55

Rozdział 3. Komunikacja werbalna i niewerbalna 61

3.1. Znaczenie komunikacji w biznesie 61

3.2. Modele komunikacji 62

3.3. Komunikacja werbalna 65

3.4. Komunikacja niewerbalna 69

3.4.1. Kinestyka – gesty, język ciała, wyraz twarzy 70

3.4.2. Ubiór i wygląd zewnętrzny 75

3.4.3. Znaczenie dystansu w komunikacji niewerbalnej 75

3.5. Wpływ komunikacji na proces negocjacji 77

3.5.1. Zasady komunikacji biznesowej w Japonii 77

3.5.2. Zasady komunikacji biznesowej w Chinach 78

3.5.3. Zasady komunikacji biznesowej w Niemczech 79

3.5.4. Zasady komunikacji biznesowej we Francji 80

3.5.5. Zasady komunikacji biznesowej w Wielkiej Brytanii 80

3.5.6. Zasady komunikacji biznesowej w Rosji 81

3.5.7. Zasady komunikacji biznesowej w Stanach Zjednoczonych 82

3.5.8. Zasady komunikacji biznesowej w Brazylii 83

Rozdział 4. Edukacja. Kultura materialna 85

4.1. Edukacja a kultura 85

4.2. Współczynnik skolaryzacji 91

4.2.1. Współczynnik skolaryzacji a poziom rozwoju społecznego kraju w ujęciu UNDP 91

4.2.2. Współczynnik skolaryzacji w ujęciu OECD. 95

4.3. Wskaźnik analfabetyzmu 100

4.3.1. Analfabetyzm w badaniach UNESCO 101

4.4. Kultura materialna 104

Rozdział 5. Organizacja społeczna 109

5.1. Stopień zorganizowania społecznego 109

5.2. Społeczne role kobiet i mężczyzn 114

5.2.1. Wojna płci w reklamie 122

5.2.2. Znaczenie płci w miejscu pracy 125

Rozdział 6. Inne problemy otoczenia multikulturowego 133

6.1. Szok kulturowy 133

6.2. Stereotypy i uprzedzenia 138

6.3. Efekt kraju pochodzenia (COE) i syndrom NIH 141

6.4. Poprawność polityczna 147

6.5. Badania w środowisku multikulturowym 150

Rozdział 7. Specyfika działań biznesowych w wybranych regionach 158

7.1. Czy multi-kulti jest OK? Działania w europejskim obszarze kulturowym 158

7.1.1. Relacje czy transakcje? 158

7.1.2. Pünktlichkeit kontra mañana 161

7.1.3. Powściągliwa Niemka w biznesie, czyli o innych różnicach 162

7.2. Jak porozumieć się z samurajem ‒ specyfika działań w regionie Azji i Pacyfiku 164

7.2.1. W grupie raźniej 165

7.2.2. Nigdy nie trać twarzy i nie pozwól na utratę twarzy przez innych 166

7.2.3. Kto wyżej, kto niżej, czyli o hierarchii 166

7.2.4. Guanxi – w świecie wzajemnych powiązań 169

7.3. Jak zdobyć Dziki Zachód – kultura biznesu w USA 170

7.4. Macho, macho ‒ działania biznesowe w Ameryce Łacińskiej 176

7.5. Afryka „nowy ląd” dla biznesu 180

7.5.1. Etykieta biznesowa w Afryce 182

7.5.2. Wskazówki negocjacyjne w wybranych krajach afrykańskich 183

7.5.3. Jak zrobić biznes w Egipcie 187

Bibliografia 190

Spis rysunków 197

Spis zdjęć 197

Spis tabel 198

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl