Kulturowe uwarunkowania biznesu międzynarodowego
Cena regularna:
35,00 zł
towar niedostępny

Opis
Spis treści
Autor: Przemysław Skulski (red.)
ISBN: 978-83-7695-416-5
Rok wydania: 2014
Liczba stron: 196
Format: B5
Oprawa: Miękka
Globalizacja nie doprowadziła do standaryzacji zachowań konsumentów i homogenizacji rynków. Różnice kulturowe występujące między poszczególnymi rynkami niezwykle komplikują międzynarodową działalność gospodarczą. Natomiast ich poznanie i umiejętne wykorzystywanie może stanowić czynnik wspomagający wejście na rynki zagraniczne. Podręcznik przekazuje informacje, które mogą być przydatne w procesie podejmowania decyzji biznesowych, a rozważaniom teoretycznym towarzyszą liczne przykłady.
W książce przedstawiono różne podejścia do definicji kultury, typologie kultury oraz dokonano analizy poszczególnych elementów składających się na otoczenie kulturowe (religia, wartości i postawy, komunikacja, edukacja, kultura materialna, organizacja społeczna) oraz ich wpływu na biznes międzynarodowy. Omówiono też wybrane problemy otoczenia multikulturowego, które istotnie oddziałują na aktywność biznesową na arenie międzynarodowej ‒ szok kulturowy, stereotypy i uprzedzenia, poprawność polityczną, efekt kraju pochodzenia i syndrom NIH oraz problemy związane z badaniami multikulturowymi. Ostatni rozdział dotyczy specyfiki działań biznesowych w wybranych regionach świata. W założeniu rozdział ten, napisany w nieco kontrowersyjny sposób, ma służyć „otwarciu” czytelników publikacji na problemy związane z różnicami kulturowymi i skłonić do refleksji nad nimi.
Wstęp 9
Rozdział 1. Kultura – definicje, podmioty, typologie 13
1.1. Kultura – pojęcie wieloznaczne 13
1.2. Kultura jako element międzynarodowego otoczenia przedsiębiorstw 18
1.3. Przegląd wybranych typologii kultury 26
1.3.1. Wymiary kultury Geerta Hofstede 27
1.3.2 Typologia Fonsa Trompenaarsa i Charlesa Hampdena-Turnera 29
1.3.3. Kultura wysokiego i niskiego kontekstu Edwarda T. Halla 30
1.3.4. Rodzaje kultur według Richarda R. Gestelanda 31
1.3.5. Model GLOBE 32
Rozdział 2. Religia, wartości, postawy 36
2.1. Religia a działania biznesowe 36
2.1.1. Religia a etos pracy 37
2.1.2. Religia a dieta i zakazy dotyczące spożywania niektórych potraw 39
2.1.3. Wpływ religii na reklamę 42
2.2. Wartości i postawy 44
2.3. Historia, tradycje, zwyczaje 49
2.3.1. Wpływ kolonializmu na kulturę podbijanych krajów 49
2.3.2. Motywy historyczne w reklamie 50
2.3.3. Znaczenie tradycji i zwyczajów w prowadzeniu biznesu 52
2.4. Symbolika i estetyka 55
Rozdział 3. Komunikacja werbalna i niewerbalna 61
3.1. Znaczenie komunikacji w biznesie 61
3.2. Modele komunikacji 62
3.3. Komunikacja werbalna 65
3.4. Komunikacja niewerbalna 69
3.4.1. Kinestyka – gesty, język ciała, wyraz twarzy 70
3.4.2. Ubiór i wygląd zewnętrzny 75
3.4.3. Znaczenie dystansu w komunikacji niewerbalnej 75
3.5. Wpływ komunikacji na proces negocjacji 77
3.5.1. Zasady komunikacji biznesowej w Japonii 77
3.5.2. Zasady komunikacji biznesowej w Chinach 78
3.5.3. Zasady komunikacji biznesowej w Niemczech 79
3.5.4. Zasady komunikacji biznesowej we Francji 80
3.5.5. Zasady komunikacji biznesowej w Wielkiej Brytanii 80
3.5.6. Zasady komunikacji biznesowej w Rosji 81
3.5.7. Zasady komunikacji biznesowej w Stanach Zjednoczonych 82
3.5.8. Zasady komunikacji biznesowej w Brazylii 83
Rozdział 4. Edukacja. Kultura materialna 85
4.1. Edukacja a kultura 85
4.2. Współczynnik skolaryzacji 91
4.2.1. Współczynnik skolaryzacji a poziom rozwoju społecznego kraju w ujęciu UNDP 91
4.2.2. Współczynnik skolaryzacji w ujęciu OECD. 95
4.3. Wskaźnik analfabetyzmu 100
4.3.1. Analfabetyzm w badaniach UNESCO 101
4.4. Kultura materialna 104
Rozdział 5. Organizacja społeczna 109
5.1. Stopień zorganizowania społecznego 109
5.2. Społeczne role kobiet i mężczyzn 114
5.2.1. Wojna płci w reklamie 122
5.2.2. Znaczenie płci w miejscu pracy 125
Rozdział 6. Inne problemy otoczenia multikulturowego 133
6.1. Szok kulturowy 133
6.2. Stereotypy i uprzedzenia 138
6.3. Efekt kraju pochodzenia (COE) i syndrom NIH 141
6.4. Poprawność polityczna 147
6.5. Badania w środowisku multikulturowym 150
Rozdział 7. Specyfika działań biznesowych w wybranych regionach 158
7.1. Czy multi-kulti jest OK? Działania w europejskim obszarze kulturowym 158
7.1.1. Relacje czy transakcje? 158
7.1.2. Pünktlichkeit kontra mañana 161
7.1.3. Powściągliwa Niemka w biznesie, czyli o innych różnicach 162
7.2. Jak porozumieć się z samurajem ‒ specyfika działań w regionie Azji i Pacyfiku 164
7.2.1. W grupie raźniej 165
7.2.2. Nigdy nie trać twarzy i nie pozwól na utratę twarzy przez innych 166
7.2.3. Kto wyżej, kto niżej, czyli o hierarchii 166
7.2.4. Guanxi – w świecie wzajemnych powiązań 169
7.3. Jak zdobyć Dziki Zachód – kultura biznesu w USA 170
7.4. Macho, macho ‒ działania biznesowe w Ameryce Łacińskiej 176
7.5. Afryka „nowy ląd” dla biznesu 180
7.5.1. Etykieta biznesowa w Afryce 182
7.5.2. Wskazówki negocjacyjne w wybranych krajach afrykańskich 183
7.5.3. Jak zrobić biznes w Egipcie 187
Bibliografia 190
Spis rysunków 197
Spis zdjęć 197
Spis tabel 198