Organizacja pracy w przedsiębiorstwie. Identyfikacja diagnoza
Opis
Spis treści
Autor: Agnieszka Jagoda
ISBN: 978-83-7695-626-8
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 226
Format: E-book
Wersja elektroniczna: IBUK
Głównymi celami opracowania są rozpoznanie i wyjaśnienie współczesnej istoty i specyfiki organizacji pracy w przedsiębiorstwie, diagnoza jej poszczególnych elementów oraz wskazanie kierunków jej rozwoju w przyszłości. Przedstawiono i usystematyzowano terminologię z zakresu organizacji pracy, w celu uzyskania ogólnego obrazu badanego problemu zdecydowano się na zastosowanie podejścia o charakterze ilościowym z zastosowaniem badań kwestionariuszowych. Badania te posłużyły identyfikacji rozwiązań stosowanych w obszarze organizacji pracy oraz wynikających z nich ocen respondentów. W zakończeniu publikacji zawarto rekomendacje dotyczące procesu uelastyczniania pracy dla kadry zarządzającej przedsiębiorstw oraz ograniczenia i perspektywy dalszych systematycznych badań w obszarze organizacji pracy.
Wstęp 7
Rozdział 1 13
Pojęcie i znaczenie pracy w naukach o zarządzaniu 13
1.1. Praca – ujęcie definicyjne i geneza z ekonomicznej perspektywy 13
1.2. Praca w wybranych teoriach przedsiębiorstwa 26
1.2.1. Klasyczna teoria przedsiębiorstwa 26
1.2.2. Teoria procesu pracy 27
1.2.3. Neoklasyczna teoria przedsiębiorstwa 29
1.2.4. Teoria kosztów transakcyjnych 30
1.2.5. Teoria agencji 32
1.2.6. Teoria wymiany 34
1.3. Pracownik jako podmiot pracy 36
1.4. Funkcje pracy 42
1.5. Organizacja pracy – pojęcie, istota i cele 46
Rozdział 2 58
Komponenty organizacji pracy 58
2.1. Podział pracy w przedsiębiorstwie 58
2.2. Formy organizacji czasu pracy 69
2.3. Miejsce świadczenia pracy 74
2.4. Formy zespolenia pracy 80
2.5. Współczesne kierunki badań nad organizacją pracy w przedsiębiorstwie 82
Rozdział 3 87
Organizacja pracy w świetle badań empirycznych 87
3.1. Metodyka przeprowadzonych badań empirycznych 87
3.2. Dobór próby badawczej do badań ilościowych i jej charakterystyka. 91
3.3. Podział pracy 97
3.4. Czas pracy 98
3.5. Miejsce świadczenia pracy 102
3.6. Formy zespolenia pracy 106
3.7. Wyniki badań empirycznych w świetle analizy statystycznej – relacje między komponentami organizacji pracy 109
3.7.1. Analiza zależności pomiędzy zmiennymi 109
3.7.2. Analiza regresji 117
Rozdział 4 122
Organizacja pracy w przedsiębiorstwie – ocena i kierunki doskonalenia 122
4.1. Oczekiwania respondentów wobec organizacji pracy 122
4.2. Ocena organizacji pracy – konkluzje z przeprowadzonych badań 129
4.3. Elastyczna organizacja pracy 140
4.4. Systemy wysoce efektywnej pracy jako przykład implementacji elastycznej organizacji pracy w przedsiębiorstwie 148
Rozdział 5 152
Perspektywy organizacji pracy jutra 152
5.1. Uwarunkowania elastycznej organizacji pracy – identyfikacja i określenie siły wpływu 152
5.2. Zewnętrzne stymulanty elastycznej organizacji pracy 157
5.2.1. Mobilność zawodowa i przestrzenna 157
5.2.2. Zmiany społeczne 160
5.2.3. Uwarunkowania technologiczne 161
5.2.4. Liberalizacja i deregulacja rynku pracy 165
5.2.5. Wzrost znaczenia wiedzy, kapitału ludzkiego 168
5.2.6. Globalizacja 169
5.3. Uwarunkowania wewnętrzne 171
5.3.1. Wybrane tendencje w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem 171
5.3.2. Wielkość przedsiębiorstwa oraz rodzaj prowadzonej działalności 175
5.3.3. Kultura organizacyjna 176
5.4. Przyszłość organizacji pracy – wnioski z analizy stymulant elastycznej organizacji pracy 178
Zakończenie 181
Załącznik 1 186
Załącznik 2 192
Załącznik 3 196
Literatura 198
Spis rysunków 211
Spis tabel 212
Summary 214