Rola ekosystemu w rozwoju startupów. Przypadek Wrocławia

Cena: 40,00 zł 40.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Spis treści

Autor: Aleksandra Kuźmińska-Haberla, Sebastian Bobowski (red.)

ISBN: 978-83-67400-08-4

e-ISBN: 978-83-67400-09-1

Rok wydania: 2022

Liczba stron: 194

Format: B5

Oprawa: Miękka

Wersja elektroniczna: DBC


W książce zidentyfikowano atrybuty innowacyjnych przedsiębiorstw typu startup, scharakteryzowano kluczowych elementów ekosystemu startupowego oraz omówiono jego wpływ na powstawanie i rozwój startupów na przykładzie Wrocławia. W części analitycznej opracowania przedstawione zostały wyniki badania jakościowego przeprowadzonego wśród lokalnych przedsiębiorców tworzących startupy, przedstawicieli instytucji otoczenia biznesu oraz ekspertów, mierzących się z zagadnieniami natury finansowej, marketingowej, kadrowej, technologicznej oraz prawno-instytucjonalnej, związanymi z innowacjami w biznesie. W publikacji dowiedziono korzyści wynikających z funkcjonowania ekosystemu, wskazano także na jego zasadnicze mankamenty. Zgromadzony materiał empiryczny stał się podstawą do uogólnień oraz rekomendacji w zakresie dobrych praktyk tworzenia i rozwoju ekosystemów startupowych w innych regionach kraju i za granicą, dzięki czemu książka ma walor aplikacyjny.

Słowa kluczowe: startup, innowacje, rozwój, uwarunkowania prawno-instytucjonalne, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), finansowanie, venture capital, aniołowie biznesu, crowdfunding, zasoby ludzkie, kapitał ludzki, globalne programy talentów, ekosystem startupowy, Wrocław, Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej (ARAW), badania empiryczne.

Wstęp 9
Wykaz skrótów 13
Rozdział 1
Startupy i ich ekosystem (Marcin Majewski) 15
1.1. Wprowadzenie 15
1.2. Przegląd literatury związanej z pojęciem startupu 16
1.3. Pojęcie ekosystemu startupowego 23
1.4. Ekosystemy startupowe na świecie 29
1.5. Podsumowanie 33
Literatura 33
Rozdział 2
Uwarunkowania prawno-instytucjonalne działalności startupów w Polsce (Sebastian Bobowski) 36
2.1. Wprowadzenie 37
2.2. Przegląd wybranych zagadnień prawnych. 37
2.2.1. Forma prawna 38
2.2.2. Ochrona poufności 41
2.2.3. Umowa inwestycyjna 42
2.2.4. Ochrona własności intelektualnej 44
2.2.5. Ochrona danych osobowych 54
2.2.6. Ochrona konkurencji i konsumentów 56
2.2.7. Usługi elektroniczne 58
2.2.8. Produkty podwójnego zastosowania. 59
2.3. Sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) – aspekty regulacyjne 59
2.4. Instytucjonalne ramy wsparcia MŚP z uwzględnieniem okresu pandemii Covid-19 61
2.4.1. Wsparcie sektora MŚP w okresie pandemii Covid-19 69
2.5. Podsumowanie 71
Literatura 72
Rozdział 3
Finansowanie działalności startupów w Polsce (Wawrzyniec Michalczyk) 78
3.1. Wprowadzenie 78
3.2. Klasyfikacja metod finansowania startupów. 79
3.3. Tradycyjne metody finansowania startupów. 85
3.4. Akceleratory, inkubatory, venture capital i aniołowie biznesu 88
3.5. Crowdfunding i pozostałe formy finansowania startupów 92
3.6. Wykorzystanie metod finansowania startupów w Polsce 96
3.7. Podsumowanie 101
Literatura 101
Rozdział 4
Kapitał ludzki jako kluczowy zasób startupów (Paula Przysada-Sukiennik) 104
4.1. Wprowadzenie 104
4.2. Zasoby ludzkie jako element niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa 105
4.3. Zasoby ludzkie jako nośnik innowacyjności i wyznacznik ich konkurencyjności 109
4.4. Innowacja jako element przewagi konkurencyjnej. 112
4.5. Zasoby ludzkie jako nośnik konkurencyjności 113
4.6. Światowe ekosystemy startupowe – programy promowania talentów 115
4.6.1. Amsterdam 116
4.6.2. Berlin 118
4.6.3. Londyn 121
4.7. Podsumowanie 124
Literatura 125
Rozdział 5
Charakterystyka ekosystemu startupowego Wrocławia (Sebastian Bobowski, Aleksandra Kuźmińska-Haberla) 129
5.1. Wprowadzenie 130
5.2. Miasto Wrocław w rankingach międzynarodowych 130
5.3. Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S.A. jako koordynator ekosystemu startupowego Wrocławia 131
5.4. Zaplecze wrocławskiego ekosystemu startupowego 140
5.4.1. Zaplecze badawcze i innowacyjne 140
5.4.2. Zaplecze przestrzenne i biurowe 143
5.4.3. Wsparcie doradczo-eksperckie. 146
5.4.4. Dostęp do kapitału finansowego oraz ludzkiego 149
5.5. Podsumowanie 155
Literatura 156
Rozdział 6
Ekosystem startupowy Wrocławia w świetle badań empirycznych (Aleksandra Kuźmińska-Haberla) 159
6.1. Wprowadzenie 159
6.2. Cel i metodologia badawcza 160
6.3. Badania prowadzone wśród startupów. 162
6.3.1. Podstawowe informacje o firmie. 162
6.3.2. Czynniki sukcesu. 166
6.3.3. Ekosystem startupowy Wrocławia z perspektywy biznesu. 169
6.4. Badania prowadzone wśród instytucji otoczenia biznesu oraz ekspertów 175
6.4.1. Podstawowe informacje o instytucji lub ekspercie 175
6.4.2. Czynniki sukcesu. 177
6.4.3. Ekosystem startupowy Wrocławia z perspektywy IOB i ekspertów 180
6.5. Wnioski i rekomendacje 185
6.6. Podsumowanie 190
Literatura 191
Zakończenie 192
Spis rysunków 195
Spis tabel 195
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl