[OTWARTY DOSTĘP] Człowiek w środowisku pracy. Przyszłość jest teraz
Cena regularna:
towar niedostępny

Opis
Spis treści
Redakcja naukowa: Barbara Chomątowska, Iwona Janiak-Rejno, Alicja Smolbik-Jęczmień, Agnieszka Żarczyńska-Dobiesz
ISBN: 978-83-68394-04-7
Liczba stron: 162
Rok wydania: 2025
Wersja elektroniczna: EBOOKPOINT, IBUK
Monografia ma na celu przedstawienie kompleksowego obrazu funkcjonowania człowieka w zmieniającym się środowisku pracy, ukazując nie tylko najnowsze trendy, ale także wyzwania, możliwości oraz zagrożenia zarówno w teraźniejszości, jak i w przyszłości, która – zgodnie z tytułem – jest już teraz. Przyszłość, której jesteśmy częścią, wymaga od nas refleksji i gotowości na zmiany, które kształtują środowisko pracy. Książka została opracowana przez pracowników oraz współpracowników Katedry Zarządzania Produkcją i Pracą Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Powstała na podstawie szerokiej analizy krajowej i zagranicznej literatury przedmiotu, wyników zrealizowanych prac projektowych i badawczych oraz z wykorzystaniem bogatego doświadczenia zdobytego dzięki wieloletniej współpracy z praktyką biznesową.
Publikacja jest skierowana zarówno do kadry zarządzającej środowiskiem pracy (menedżerów, liderów zespołów, specjalistów HR itd.), jak i studentów wszystkich poziomów studiów na kierunku zarządzanie (i nie tylko), którzy dopiero przygotowują się do pełnienia funkcji menedżerskich w dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy.
Słowa kluczowe: środowisko pracy, zarządzanie czasem, praca zdalna, dobrostan, DEI
Wstęp 9
1 Środowisko pracy jako istotny obszar funkcjonowania człowieka 13
1.1. Istota i struktura środowiska pracy 13
1.2. Układ człowiek–środowisko pracy – w sieci wzajemnych zależności i interakcji 16
1.3. Kształtowanie środowiska pracy – współczesne rozwiązania i wyzwania 20
2 Człowiek i jego doświadczenia w środowisku pracy – Employee Experience 26
2.1. Istota i rola doświadczeń pracowników 26
2.2. Nowa propozycja wartości dla pracownika 27
2.3. Projektowanie doświadczeń pracowników 31
2.4. Personalizacja podejścia do zarządzania pracownikami w kontekście Employee Experience 37
3 Człowiek w innowacyjnym środowisku pracy 4.0 40
3.1. Czwarta rewolucja przemysłowa i jej wpływ na funkcjonowanie współczesnych środowisk pracy 40
3.2. Charakterystyka środowiska pracy 4.0 43
3.3. Miejsce i rola człowieka w środowisku pracy 4.0 47
3.4. Zagrożenia oraz wyzwania środowiska pracy 4.0 49
4 Człowiek i czas – zarządzanie czasem w środowisku pracy 53
4.1. Pojęcie czasu i podstawowe podejścia do czasu 53
4.2. Czas pracy jako kategoria prawna 55
4.3. Sztuka zarządzania czasem 57
4.4. „Pożeracze” czasu jako czynniki utrudniające efektywne zarządzanie czasem w środowisku pracy 61
5 Człowiek w różnorodnym i inkluzywnym środowisku pracy 64
5.1. Definicje różnorodnego i inkluzywnego środowiska pracy 64
5.2. Wyzwania związane z budowaniem różnorodnego i inkluzywnego środowiska pracy 67
5.3. Korzyści z budowania różnorodnego i inkluzywnego środowiska pracy 69
5.4. Praktyki organizacji w budowaniu różnorodnego i inkluzywnego środowiska pracy 70
5.5. Znaczenie budowania różnorodnego i inkluzywnego środowiska pracy – perspektywy na przyszłość 72
6 Człowiek w zdalnym środowisku pracy – ujęcie przedmiotowe i prawne 74
6.1. Geneza i rozwój pracy zdalnej 74
6.2. Kontekst prawny i rodzaje pracy zdalnej 78
6.3. Praca hybrydowa – połączenie tradycyjnego i zdalnego środowiska pracy 81
6.4. Workation jako współczesna forma wykorzystania zdalnego środowiska pracy 84
6.4.1. Istota i znaczenie workation 84
6.4.2. Aspekty prawne łączenia pracy z wypoczynkiem 87
7 Człowiek w zdalnym środowisku pracy – perspektywa wielopokoleniowa 90
7.1. Pokolenia w pracy zdalnej. Krótka charakterystyka pracowników będących przedstawicielami różnych pokoleń 90
7.2. Korzyści oraz wady pracy zdalnej z perspektywy różnych pokoleń – wyniki badań własnych 93
7.3. Kluczowe kompetencje predestynujące pracownika do pracy zdanej (model kompetencyjny zdalnego pracownika) – wyniki badań własnych 101
7.4. Wnioski z przeprowadzonych badań oraz wyzwania i rekomendacje dla zarządzających środowiskiem pracy 106
8 Człowiek w sieci relacji społecznych 111
8.1. Relacje międzyludzkie i sieci społeczne w środowisku pracy 111
8.2. Sposoby analizowania sieci relacji w środowisku pracy 115
8.3. Osoby kluczowe w środowisku pracy 121
8.4. Kształtowanie środowiska pracy w kontekście relacji i sieci społecznych 124
9 Człowiek i jego dobrostan w środowisku pracy 126
9.1. Zdrowie psychiczne i dobrostan 126
9.2. Skutki zaburzenia dobrostanu w środowisku pracy 127
9.3. Interwencje wellbeingowe w środowisku pracy 131
9.4. Efektywność interwencji wellbeingowych w środowisku pracy 134
9.5. Indywidualne sposoby kształtowania dobrostanu 135
Zakończenie 138
Bibliografia 139
Spis rysunków 160
Spis tabel 161
Abstract 162