Doskonalenie zarządzania jakością procesów i produktów w organizacjach
Opis
Spis treści
Autor: Renata Brajer-Marczak
ISBN: 978-83-7695-513-1
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 219
Format: B5
Oprawa: Miękka
Istotnym wyróżnikiem konkurencyjności współczesnych organizacji jest umiejętność wprowadzania udoskonaleń w realizowanych procesach i oferowanych klientowi produktach. Imperatyw doskonalenia zajmuje szczególne miejsce w projakościowych systemach zarządzania. Organizacje, dążąc do jak najlepszego spełnienia wymagań dotyczących jakości, podejmują różnego rodzaju działania doskonalące. W praktyce żadna z oddzielnie podejmowanych inicjatyw doskonalących nie rozwiązuje wszystkich problemów, dlatego postuluje się ich „układanie” w odpowiednie kompilacje. Podręcznik ma przybliżyć zagadnienia związane z istotą doskonalenia jakości procesów i produktów.Scharakteryzowano w nim wybrane narzędzia doskonalenia jakości, a także wskazano na znaczenie ich doboru. Publikacja zawiera treści interesujące zarówno dla studentów różnych kierunków ekonomicznych i technicznych (takich jak ekonomia, zarządzanie, logistyka, zarządzanie i inżynieria produkcji czy towaroznawstwo), słuchaczy studiów podyplomowych, jak i specjalistów praktyki gospodarczej, zajmujących się doskonaleniem procesów i produktów.
Wstęp 7
1. ISTOTA I MODELE DOSKONALENIA JAKOŚCI PROCESÓW I PRODUKTÓW 11
1.1. Pojęcie i cele doskonalenia w organizacji 11
1.2. Model doskonalenia w koncepcji Total Quality Management 20
1.3. Doskonalenie systemu zarządzania jakością według norm ISO serii 9000 30
1.4. Samoocena w doskonaleniu jakości procesów i produktów 39
1.4.1. Model samooceny zgodny z normą PN-EN ISO 14001: 2005 49
1.4.2. Model samooceny Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością 51
Literatura 73
2. METODY DOSKONALENIA JAKOŚCI PRODUKTÓW I PROCESÓW 77
2.1. Ewolucyjne metody doskonalenia procesów i produktów 77
2.2. Skokowe metody doskonalenia procesów i produktów 88
2.3. Metoda Six Sigma w doskonaleniu jakości procesów 93
2.3.1. Metodyka DMAIC w doskonaleniu procesów 105
2.4. Metoda Lean Six Sigma w zwiększaniu jakości procesów 110
Literatura 118
3. NARZĘDZIA DOSKONALENIA JAKOŚCI PRODUKTÓW I PROCESÓW 121
3.1. Klasyfikacja narzędzi doskonalenia jakości procesów i produktów 121
3.2. Diagram przyczynowo-skutkowy Ishikawy 131
3.3. Analiza 5 razy „dlaczego?” w szukaniu przyczyn problemów 137
3.4. Zasady 5S w poprawie realizacji procesów 139
3.5. Zastosowanie diagramu Pareto 142
3.6. Histogramy, arkusze kontrolne, wykres korelacji 148
3.7. Karty kontrolne Shewharta 151
3.8. Dom Jakości (QFD) w planowaniu jakości wyrobów 154
3.9. Analiza przyczyn i skutków wad (FMEA) 160
3.10. Kwestionariusz Kano w doskonaleniu jakości wyrobów 170
Literatura 179
4. PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA NARZĘDZI DOSKONALENIA ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ 183
4.1. Zastosowanie modelu doskonałości EFQM w organizacji publicznej 183
4.2. Kompleksowe zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie produkcyjnym 193
4.3. Zastosowanie Domu Jakości w doskonaleniu jakości piwa 203
Literatura 212
5. PROPOZYCJE DOBORU MODELI, METOD I NARZĘDZI DOSKONALENIA JAKOŚCI PROCESÓW I PRODUKTÓW. PODSUMOWANIE. 213
Literatura 219
Spis rysunków. 221
Spis tabel. 222