Doskonalenie zarządzania jakością procesów i produktów w organizacjach

Cena: 29,00 zł 29.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Spis treści

Autor: Renata Brajer-Marczak

ISBN: 978-83-7695-513-1

Rok wydania: 2015

Liczba stron: 219

Format: B5

Oprawa: Miękka


Istotnym wyróżnikiem konkurencyjności współczesnych organizacji jest umiejętność wprowadzania udoskonaleń w realizowanych procesach i oferowanych klientowi produktach. Imperatyw doskonalenia zajmuje szczególne miejsce w projakościowych systemach zarządzania. Organizacje, dążąc do jak najlepszego spełnienia wymagań dotyczących jakości, podejmują różnego rodzaju działania doskonalące. W praktyce żadna z oddzielnie podejmowanych inicjatyw doskonalących nie rozwiązuje wszystkich problemów, dlatego postuluje się ich „układanie” w odpowiednie kompilacje. Podręcznik ma przybliżyć zagadnienia związane z istotą doskonalenia jakości procesów i produktów.Scharakteryzowano w nim wybrane narzędzia doskonalenia jakości, a także wskazano na znaczenie ich doboru. Publikacja zawiera treści interesujące zarówno dla studentów różnych kierunków ekonomicznych i technicznych (takich jak ekonomia, zarządzanie, logistyka, zarządzanie i inżynieria produkcji czy towaroznawstwo), słuchaczy studiów podyplomowych, jak i specjalistów praktyki gospodarczej, zajmujących się doskonaleniem procesów i produktów.

Wstęp 7

1. ISTOTA I MODELE DOSKONALENIA JAKOŚCI PROCESÓW I PRODUKTÓW 11

1.1. Pojęcie i cele doskonalenia w organizacji 11

1.2. Model doskonalenia w koncepcji Total Quality Management 20

1.3. Doskonalenie systemu zarządzania jakością według norm ISO serii 9000 30

1.4. Samoocena w doskonaleniu jakości procesów i produktów 39

1.4.1. Model samooceny zgodny z normą PN-EN ISO 14001: 2005 49

1.4.2. Model samooceny Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością 51

Literatura 73

2. METODY DOSKONALENIA JAKOŚCI PRODUKTÓW I PROCESÓW 77

2.1. Ewolucyjne metody doskonalenia procesów i produktów 77

2.2. Skokowe metody doskonalenia procesów i produktów 88

2.3. Metoda Six Sigma w doskonaleniu jakości procesów 93

2.3.1. Metodyka DMAIC w doskonaleniu procesów 105

2.4. Metoda Lean Six Sigma w zwiększaniu jakości procesów 110

Literatura 118

3. NARZĘDZIA DOSKONALENIA JAKOŚCI PRODUKTÓW I PROCESÓW 121

3.1. Klasyfikacja narzędzi doskonalenia jakości procesów i produktów 121

3.2. Diagram przyczynowo-skutkowy Ishikawy 131

3.3. Analiza 5 razy „dlaczego?” w szukaniu przyczyn problemów 137

3.4. Zasady 5S w poprawie realizacji procesów 139

3.5. Zastosowanie diagramu Pareto 142

3.6. Histogramy, arkusze kontrolne, wykres korelacji 148

3.7. Karty kontrolne Shewharta 151

3.8. Dom Jakości (QFD) w planowaniu jakości wyrobów 154

3.9. Analiza przyczyn i skutków wad (FMEA) 160

3.10. Kwestionariusz Kano w doskonaleniu jakości wyrobów 170

Literatura 179

4. PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA NARZĘDZI DOSKONALENIA ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ 183

4.1. Zastosowanie modelu doskonałości EFQM w organizacji publicznej 183

4.2. Kompleksowe zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie produkcyjnym 193

4.3. Zastosowanie Domu Jakości w doskonaleniu jakości piwa 203

Literatura 212

5. PROPOZYCJE DOBORU MODELI, METOD I NARZĘDZI DOSKONALENIA JAKOŚCI PROCESÓW I PRODUKTÓW. PODSUMOWANIE. 213

Literatura 219

Spis rysunków. 221

Spis tabel. 222

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl