Ekonomika handlu żywnością i produktami rolnymi

Urban, Olszańska, Ekonomika handlu żywnością i produktami rolnymi, okładka
  • promocja
Cena: 10,00 zł

Cena regularna: 35,00 zł

10.00
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 35,00 zł Jeżeli produkt jest sprzedawany krócej niż 30 dni, wyświetlana jest najniższa cena od momentu, kiedy produkt pojawił się w sprzedaży.
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Spis treści

Autor: Stanisław Urban, Anna Olszańska (red.)

ISBN: 978-83-7695-541-4

Rok wydania: 2015

Liczba stron: 336

Format: B5

Oprawa: Miękka

Wersja elektroniczna: IBUK


Podręcznik dotyczy zagadnień z zakresu ekonomiki handlu żywnością i produktami rolnymi. Koncentruje się na problemach teorii handlu, ekonomiki i organizacji przedsiębiorstw handlowych, a także na ekonomice konsumpcji i prawie gospodarczym oraz ekonomice i organizacji gospodarstwa domowego i gastronomii. Opisuje również zagadnienia wymiany towarowej w ujęciu makroekonomicznym. Książka została podzielona na dwie części. Pierwsza z nich dotyczy problemów makroekonomicznych handlu produktami rolnymi i spożywczymi, druga zaś została poświęcona analizie sytuacji na wybranych rynkach branżowych. Podręcznik ten jest unikatowy ze względu na brak na rynku wydawniczym porównywalnych opracowań. Winien być przydatną pozycją w realizacji procesu dydaktycznego co najmniej na kilku kierunkach studiów w uczelniach ekonomicznych i rolniczych (przyrodniczych).

Wstęp 11

Część 1

Problemy teorii i praktyki handlu produktami rolnymi i spożywczymi

Rozdział 1. Podstawy teorii handlu 15

1.1. Istota handlu 15

1.2. Rola handlu 18

1.3. Ogólna teoria handlu 19

1.4. Rola handlu w kształtowaniu konsumpcji 26

Rozdział 2. Rynek i jego elementy oraz mechanizm rynkowy 30

2.1. Pojęcie rynku i mechanizmu rynkowego 30

2.2. Rynek rolniczy i żywnościowy oraz jego cechy szczególne 34

2.3. Elementy rynku 37

2.4. Wzajemne powiązania firmy i rynku 41

Rozdział 3. Systematyka handlu i usług 43

3.1. Rodzaje i formy handlu 43

3.2. Usługi i ich klasyfikacja 49

3.3. Klasyfikacje statystyczne handlu 50

Rozdział 4. Szczeble obrotu towarowego 56

4.1. Podział obrotu towarowego 56

4.2. Obrót towarowy na szczeblu zbytu 58

4.3. Obrót towarowy na szczeblu hurtu 61

4.4. Obrót towarowy na szczeblu detalu 65

Rozdział 5. Formy organizacji handlu hurtowego i detalicznego żywnością i ich przeobrażenia 74

5.1. Główne uwarunkowania prowadzenia handlu we współczesnej gospodarce 74

5.2. Główne kierunki zmian w strukturach kanałów dystrybucji 76

5.3. Podstawowe formy integracji w handlu 78

5.4. Rozwój handlu z wykorzystaniem Internetu (e-commerce) 82

Rozdział 6. Zorganizowane formy handlu hurtowego produktami rolnymi i spożywczymi – giełdy towarowe, aukcje, centra handlu hurtowego 85

6.1. Giełdy towarowe. Ich funkcjonowanie i znaczenie we współczesnej gospodarce 86

6.1.1. Funkcje giełd w gospodarce 86

6.1.2. Transakcje giełdowe 88

6.1.3. Motywy zawierania transakcji – spekulacje i zabezpieczenia kontraktów rzeczywistych 91

6.1.4. Towary giełdowe i specyfikacje kontraktów 92

6.2. Aukcje jako forma integracji producentów rolnych 95

6.3. Centra handlu hurtowego i ewolucja ich roli w kanałach dystrybucji 99

Rozdział 7. Efektywność ekonomiczna i społeczna handlu 101

7.1. Efektywność ekonomiczna handlu 101

7.2. Efektywność społeczna handlu 106

7.3. Efektywność w przedsiębiorstwach handlowych 108

Rozdział 8. Rynek rolniczy i żywnościowy oraz jego specyfika 111

8.1. Charakterystyka rynku rolniczego i żywnościowego 111

8.2. Organizacja rynku rolnego i żywnościowego w Polsce 116

Rozdział 9. Skup produktów rolnych 120

9.1. Przedmiot i zadania skupu 120

9.2. Formy skupu produktów rolnych 126

9.3. Organizacja kontraktacji i skupu produktów rolnych 130

9.4. Baza techniczna skupu 131

Rozdział 10. Magazyny produktów rolnych i spożywczych 135

10.1. Zapasy towarowe i ich rotacja 135

10.2. Rodzaje magazynów 139

10.3. Wyposażenie magazynów 143

10.4. Programowanie sieci magazynów handlowych 144

10.5. Organizacja gospodarki magazynowej 146

Rozdział 11. Zarys problematyki transportu żywności 150

11.1. Znaczenie i funkcje transportu w handlu żywnością 150

11.2. Klasyfikacja transportu i rodzaje środków transportu wykorzystywanych w handlu żywnością 152

11.3. Determinanty wyboru i przykłady środków transportu żywnością 155

Rozdział 12. Badania i analiza rynku żywnościowego 161

12.1. Rodzaje badań i analiz rynkowych w obszarze rynku żywnościowego 161

12.2. Organizacja i etapy realizacji procesu badawczego 165

12.3. Metody i techniki badawcze 168

12.4. Wybrane źródła informacji do badań i analiz rynku żywnościowego 170

Rozdział 13. Konsumpcja artykułów żywnościowych oraz czynniki kształtujące jej poziom 173

13.1. Konsumpcja – jej rodzaje 173

13.2. Wielkość potrzeb konsumpcyjnych ludności 174

13.3. Czynniki wpływające na konsumpcję żywności 175

Rozdział 14. Handel żywnością funkcjonalną i ekologiczną 183

14.1. Żywność funkcjonalna a ekologiczna 183

14.2. Żywność ekologiczna i funkcjonalna według aktów prawnych 184

14.3. Klasyfikacja żywności funkcjonalnej i ekologicznej 185

14.4. Dystrybucja produktów ekologicznych i funkcjonalnych 186

14.4.1. Kanały sprzedaży produktów ekologicznych 187

14.4.2. Kanały dystrybucji produktów funkcjonalnych 194

14.5. Rynek żywności funkcjonalnej i ekologicznej na świecie 195

Rozdział 15. Gastronomia jako specyficzna forma handlu i jej problemy 199

15.1. Znaczenie gastronomii w żywieniu ludności 199

15.2. Klasyfikacja zakładów gastronomicznych 202

15.3. Żywność oferowana w placówkach gastronomicznych 207

Rozdział 16. Udział Polski w handlu międzynarodowym żywnością 211

16.1. Pojęcie, istota i cele handlu zagranicznego 211

16.2. Rozmiar i struktura handlu zagranicznego towarami rolno-spożywczymi w Polsce 213

16.3. Struktura handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi (według głównych grup towarowych) 215

16.4. Rodzajowa struktura eksportu towarów rolno-spożywczych 218

16.5. Struktura geograficzna polskiego eksportu rolno-spożywczego 220

16.6. Rodzajowa struktura importu towarów rolno-spożywczych 221

16.7. Struktura geograficzna polskiego importu rolno-spożywczego 223

16.8. Instrumenty Wspólnej Polityki Handlowej Unii Europejskiej wykorzystywane w handlu towarami rolno-spożywczymi 224

Rozdział 17. Wybrane problemy organizacyjno-techniczne sprzedaży 227

17.1. Asortyment handlowy 227

17.2. Podstawowe formy sprzedaży detalicznej 228

17.3. Przygotowanie towarów do sprzedaży 231

17.4. Proces sprzedaży 235

17.5. Specjalne formy sprzedaży 236

17.6. Proces komunikowania się z nabywcą 238

17.7. Zasady sprzedaży 240

Część 2

Rynki branżowe

Rozdział 18. Rynek zbóż 245

18.1. Podaż zbóż w Polsce 246

18.2. Popyt na zboża i ich przetwory 251

18.3. Skup zbóż 255

18.4. Ceny zbóż 256

18.5. Perspektywy rozwoju rynku zbóż w Polsce 257

Rozdział 19. Rynek ziemniaków i ich przetworów 259

19.1. Podaż ziemniaków 259

19.2. Popyt na ziemniaki i ich przetwory 264

19.3. Ceny ziemniaków 267

19.4. Handel zagraniczny ziemniakami i ich przetworami 268

Rozdział 20. Rynek owoców w Polsce 272

20.1. Uregulowania prawne na rynku owoców 272

20.2. Uprawy sadownicze w Polsce 274

20.3. Spożycie owoców i ich przetworów w gospodarstwach domowych 281

20.4. Handel zagraniczny owocami i ich przetworami 282

Rozdział 21. Rynek mleka i jego przetworów 289

21.1. Podaż mleka 289

21.2. Kwotowanie produkcji mleka 291

21.3. Popyt na mleko 293

21.4. Ceny mleka i produktów mlecznych 295

21.5. Handel zagraniczny mlekiem i jego przetworami 297

Rozdział 22. Rynek mięsa i przetworów mięsnych 301

22.1. Podaż podstawowych rodzajów żywca i mięsa 301

22.2. Popyt na mięso 307

22.3. Ceny żywca i produktów mięsnych 308

22.4. Handel zagraniczny mięsem i jego przetworami 311

Rozdział 23. Rynek ryb w Polsce 315

23.1. Podaż ryb morskich i słodkowodnych 316

23.2. Przetwórstwo ryb 319

23.3. Spożycie ryb, przetworów rybnych i owoców morza 321

23.4. Handel zagraniczny rybami i ich przetworami 323

Literatura 326

Spis tabel 334

Spis rysunków 336

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl