Elastyczność strategii i struktury organizacyjnej w warunkach współpracy sieciowej

Cena: 0,00 zł 0.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Spis treści

Autor: Janusz M. Lichtarski, Katarzyna Piórkowska, Krzysztof Ćwik, Anna Oleszkiewicz

ISBN: 978-83-7695-778-4

Rok wydania: 2020

Liczba stron: 188

Format: B5

Oprawa: Miękka

Wersja elektroniczna: IBUK || BOOKSBOX


Celem monografii jest identyfikacja związków pomiędzy uczestnictwem przedsiębiorstw w różnego rodzaju sieciach międzyorganizacyjnych a elastycznością tych przedsiębiorstw w obszarze ich strategii i struktury organizacyjnej. Zaprezentowano w niej wyniki studiów literaturowych oraz badań empirycznych – zarówno ilościowych, jak i pogłębionych badań jakościowych. Wartością dodaną przeprowadzonych badań jest zwrócenie uwagi na negatywne aspekty współpracy sieciowej, co niewątpliwie wyróżnia publikację na tle innych –większość autorów bowiem koncentruje się na korzyściach wynikających ze współpracy sieciowej, przedstawiając szeroko rozumiane sieci międzyorganizacyjne przede wszystkim w kategoriach pozytywnych. Monografia jest adresowana do pracowników naukowo-dydaktycznych, ale również właścicieli kadry zarządzającej przedsiębiorstw, zainteresowanych korzyściami i potencjalnymi zagrożeniami związanymi z funkcjonowaniem w sieciach międzyorganizacyjnych.

Wstęp 7

1. Sieci międzyorganizacyjne – istota i perspektywy badawcze 15

1.1. Pojęcie i rodzaje sieci międzyorganizacyjnych 15

1.2. Sieć międzyorganizacyjna jako forma współdziałania przedsiębiorstw 19

1.3. Perspektywy i obszary badawcze sieci międzyorganizacyjnych 24

2. Intensywność powiązań w sieciach międzyorganizacyjnych 29

2.1. Istota i rodzaje relacji międzyorganizacyjnych 29

2.2. Intensywność powiązań sieciowych – konceptualizacja konstruktu 36

2.3. Wymiary intensywności powiązań sieciowych 37

3. Elastyczność strategii i struktury organizacyjnej 41

3.1. Strategia organizacji – istota, wymiary, elastyczność 41

3.1.1. Wybrane konceptualizacje strategii organizacji 41

3.1.2. Strategia organizacji – typologie i wymiary 49

3.1.3. Strategia organizacji – wyróżniki elastyczności 55

3.2. Struktura organizacyjna – istota, wymiary, elastyczność 59

3.2.1. Struktura organizacyjna jako obiekt badań w naukach o zarządzaniu 59

3.2.2. Istota i funkcje struktury organizacyjnej 60

3.2.3. Czynniki strukturotwórcze 64

3.2.4. Wymiary struktury organizacyjnej 66

3.2.5. Ewolucja struktur organizacyjnych – w kierunku elastyczności 70

3.3. Strategia i struktura organizacyjna – wzajemne interakcje 72

4. Projekt własnych badań empirycznych 76

4.1. Procedura postępowania badawczego 76

4.2. Założenia metodologiczne postępowania badawczego 78

4.3. Metodyka własnych badań empirycznych 80

4.3.1. Metody i techniki badań 80

4.3.2. Narzędzie badawcze i pomiar zmiennych 82

4.3.3. Dobór i charakterystyka próby badawczej 84

5. Elastyczność strategii i struktury organizacyjnej w perspektywie intensywności powiązań sieciowych – wyniki badań 88

5.1. Wyniki badań ankietowych 88

5.1.1. Statystyki opisowe konstruktów postępowania badawczego 88

5.1.2. Empiryczna analiza zależności pomiędzy intensywnością powiązań

sieciowych a elastycznością strategii i struktury organizacyjnej 89

5.2. Wyniki badań terenowych – egzemplifikacje elastyczności w kontekście uczestnictwa w sieci 97

5.2.1. Przedsiębiorstwo A 98

5.2.2. Przedsiębiorstwo B 102

5.2.3. Przedsiębiorstwo (grupa) C 108

5.2.4. Przedsiębiorstwo D 117

5.2.5. Przedsiębiorstwo E 122

5.2.6. Przedsiębiorstwo F 128

5.2.7. Podsumowanie badań terenowych 134

6. Wnioski i rekomendacje 140

6.1. Uczestnictwo w sieci – szansa czy zagrożenie? 140

6.2. Korzyści i zagrożenia związane z uczestnictwem w sieci międzyorganizacyjnej 141

6.3. Wybrane dylematy związane z uczestnictwem w sieci międzyorganizacyjnej 147

6.4. Strategie wobec innych podmiotów sieci międzyorganizacyjnej – aspekty władzy i zaangażowania 155

Zakończenie 160

Literatura 165

Spis rysunków 184

Spis tabel 185

Summary 186

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl