Innowacyjność polskiej gastronomii i jej uwarunkowania
Opis
Spis treści
Autor: Anna Kowalska
ISBN: 978-83-7695-708-1
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 280
Format: B5
Oprawa: Twarda
Wersja elektroniczna: BOOKSBOX
Wstęp 7
1. Postęp oraz efektywność ekonomiczna w gastronomii – aspekty teoretyczne 15
1.1. Postęp jako czynnik rozwoju gospodarczego 15
1.1.1. Teoria postępu 15
1.1.2. Rodzaje postępu i ich klasyfikacja 21
1.1.3. Znaczenie postępu w branży gastronomicznej 26
1.2. Gastronomia – definicje i klasyfikacja 37
1.3. Efektywność wdrażanych inwestycji – pojęcie i pomiar 45
2. Zakres, skala oraz kierunki działalności innowacyjnej 50
2.1. Innowacje w teorii myśli ekonomicznej 50
2.2. Innowacje i ich znaczenie w gospodarce rynkowej 59
2.2.1. Innowacje i innowacyjność – przegląd definicji 59
2.2.2. Klasyfikacja oraz źródła innowacji w przedsiębiorstwach 65
2.2.3. Stymulatory i bariery rozwoju innowacji w przedsiębiorstwach 73
2.3. Polityka innowacyjna Unii Europejskiej 77
2.3.1. Specjalizacja w dorobku teorii ekonomicznych 78
2.3.2. Inteligentna specjalizacja – założenia koncepcyjne 81
3. Rynek usług gastronomicznych 84
3.1. Ewolucja usług gastronomicznych 84
3.2. Zmiany na rynku usług gastronomicznych w Polsce 88
3.3. Nakłady inwestycyjne w sekcji hotelarstwa i gastronomii oraz stopień zużycia środków trwałych 109
3.4. Wydatki gospodarstw domowych na hotele i gastronomię 113
4. Kierunki i uwarunkowania wprowadzania innowacji w placówkach gastronomicznych w świetle wypowiedzi zarządzających nimi 135
4.1. Czynniki wpływające na rozwój innowacji w badanych przedsiębiorstwach 135
4.2. Czynniki zachęcające do prowadzenia działań innowacyjnych w placówkach gastronomicznych 150
4.3. Czynniki wpływające na brak prowadzenia działań innowacyjnych w placówkach gastronomicznych 164
4.4. Źródła informacji na temat konsumentów – ich potrzeb i preferencji oraz trendów zmian ich zachowań 170
5. Kierunki i uwarunkowania wprowadzania innowacji w placówkach gastronomicznych w opinii klientów 177
5.1. Znajomość wśród respondentów podstawowych terminów istotnych dla omawianego tematu 177
5.2. Klienci lokali gastronomicznych i ich potrzeby 181
5.3. Innowacyjne rozwiązania w placówkach gastronomicznych w opinii respondentów 195
6. Analiza i ocena ekonomicznej efektywności wdrażanych innowacji – studia przypadków 216
6.1. Metody ekonomicznej efektywności i ryzyka wdrażanych innowacji 216
6.2. Przykłady analiz i ocen ekonomicznej efektywności wybranych innowacji w placówkach gastronomicznych 219
6.2.1. Przykład oceny efektywności ekonomicznej innowacji organizacyjnej 220
6.2.2. Przykład oceny efektywności ekonomicznej innowacji procesowej 223
6.2.3. Przykład oceny efektywności ekonomicznej innowacji marketingowej 225
6.2.4. Przykład oceny efektywności ekonomicznej innowacji produktowej 228
6.3. Tendencje do zmian i ich kierunki w działalności innowacyjnej placówek gastronomicznych 233
Zakończenie 237
Bibliografia 245
Spis rysunków 261
Spis tabel 265
Summary 268