Kulturowe uwarunkowania wykorzystania japońskich koncepcji, metod i technik zarządzania
Opis
Spis treści
Autor: Marek Krasiński
ISBN: 978-83-7695-303-8
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 144
Format: B5
Oprawa: Miękka
Darmowa wersja elektroniczna: IBUK
Pozycja autorstwa dra Marka Krasińskiego stanowi odpowiedź na pytania praktyki gospodarczej o sposoby skutecznego i trwałego wprowadzania lean management w polskich przedsiębiorstwach. Publikacja zawiera uporządkowany opis popularnych japońskich koncepcji, metod i technik zarządzania oraz wyniki badań empirycznych, które prowadzone były w japońskich przedsiębiorstwach funkcjonujących w Polsce. W wyniku postępowania badawczego autor zidentyfikował dwanaście głównych uwarunkowań kulturowych, istotnych dla japońskich rozwiązań, oraz zaproponował skuteczne sposoby postępowania przy wprowadzaniu tych rozwiązań w przedsiębiorstwach polskich. Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla praktyków zarządzania, menedżerów i przedsiębiorców wprowadzających lub chcących wprowadzić w swoich organizacjach lean management, a także dla studentów zarządzania, słuchaczy studiów podyplomowych oraz wszystkich, którzy chcą pogłębić wiedzę z zakresu japońskich koncepcji, metod i technik zarządzania.
Wstęp 7
1. Charakterystyka wybranych japońskich koncepcji, metod i technik zarządzania 11
1.1. Podejścia do doskonalenia systemów zarządzania organizacjami 11
1.2. Koncepcja zarządzania kaizen 16
1.3. Koncepcja lean management 29
1.3.1. 5S jako japoński sposób na utrzymanie porządku w przedsiębiorstwie. 32
1.3.2. Japońska rewolucja w organizacji produkcji – Just-In-Time 38
1.3.3. Japoński system samosterowania produkcji – kanban 44
1.4. Inne japońskie metody i techniki zarządzania 46
1.4.1. Tablice świetlne andon – technika zarządzania wizualnego 47
1.4.2. Hoshin kanri – metoda strategicznego zarządzania jakością 47
1.4.3. Koła jakości – technika zapewnienia i podnoszenia jakości 50
1.5. Uwarunkowania stosowania japońskich koncepcji, metod i technik zarządzania 51
2. Kulturowy wymiar zarządzania organizacjami 55
2.1. Podejścia do charakterystyki kultur narodowych 55
2.1.1. Typy kultur według Hofstedego 56
2.1.2. Typy kultur według Trompenaarsa i Hampdena-Turnera 66
2.1.3. Typy kultur według Halla 72
2.2. Rola i znaczenie kultury w organizacji 74
2.2.1. Pojęcie kultury organizacyjnej 75
2.2.2. Uwarunkowania kultury organizacyjnej 76
2.2.3. Modele funkcjonowania kultury organizacyjnej 79
2.3. Zarządzanie międzykulturowe 83
2.3.1. Model interakcji międzykulturowych 83
2.3.2. Sposoby funkcjonowania w przedsiębiorstwach wielokulturowych 86
2.4. Polska i Japonia w świetle różnic kulturowych 88
3. Kulturowe uwarunkowania stosowania japońskich metod zarządzania w Polsce 91
3.1. Relacje polsko-japońskie na gruncie gospodarczym 91
3.2. Metodyka badań empirycznych 99
3.3. Interakcje kulturowe w badanych przedsiębiorstwach 101
3.3.1. Dominacja kulturowa w przedsiębiorstwie A 101
3.3.2. Współistnienie kulturowe w przedsiębiorstwie B 106
3.3.3. Współpraca kulturowa w przedsiębiorstwie C 111
3.3.4. Dominacja kulturowa w przedsiębiorstwie D 114
3.4. Kulturowe uwarunkowania postaw polskich pracowników wobec założeń japońskich metod zarządzania 120
Zakończenie 129
Literatura 135
Spis rysunków 143
Spis tabel 145