Narracje w sprawozdawczości finansowej i niefinansowej
Opis
Spis treści
Wstęp 7
1. Istota i znaczenie narracji w rachunkowości 11
1.1. Rachunkowość a język 11
1.2. Pojęcie i rodzaje narracji w rachunkowości 13
1.3. Identyfikacja czynników rozwoju narracji w rachunkowości 17
1.4. Znaczenie narracji w procesie komunikacji w rachunkowości 22
1.5. Przegląd metod badań o narracji w rachunkowości 25
2. Narracje w sprawozdawczości finansowej 33
2.1. Ewolucja raportowania korporacyjnego: od sprawozdania finansowego do zintegrowanego raportu rocznego 33
2.2. Zawartość raportu rocznego i sprawozdania z działalności w świetle uregulowań prawnych oraz teorii agencji i teorii relacji inwestorskich 39
2.3. Cechy jakościowe informacji finansowej jako punkt odniesienia dla narracji w sprawozdaniu finansowym 49
2.4. Ujawnienia zmian w prezentacji sprawozdań finansowych wybranych spółek giełdowych w związku z wprowadzeniem formatu raportowania ESEF 56
2.5. Prosty język i inne inicjatywy ulepszenia narracji w sprawozdawczości finansowej 67
2.6. Zmiany w podejściu do narracji w informacji dodatkowej na przykładzie spółki LPP 71
3. Narracje w sprawozdawczości niefinansowej 76
3.1. Sprawozdawczość niefinansowa jako źródło narracji 76
3.2. Zakres tematyczny narracji w sprawozdawczości niefinansowej na przykładzie grup kapitałowych wybranych branż 88
3.3. Uwarunkowania narracji w sprawozdawczości niefinansowej 105
3.4. Narracje w sprawozdawczości niefinansowej jako element polityki raportowania niefinansowego 108
3.5. Strategie zarządzania wrażeniem w sprawozdawczości niefinansowej 110
3.6. Zarządzanie wrażeniem na przykładzie wybranych grup kapitałowych branż modowej i motoryzacyjnej 122
3.7. Pomiar zrozumiałości i czytelności tekstu w odniesieniu do informacji niefinansowych 136
Zakończenie 144
Literatura 151
Spis rysunków 167
Spis tabel 167
Abstract 169