Polityka gospodarcza w warunkach przemian rozwojowych

Cena: 30,00 zł 30.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Spis treści

Autor: Michał Sosnowski (red.)

ISBN: 978-83-7695-816-3

Rok wydania: 2020

Liczba stron: 131

Format: B5

Oprawa: Miękka

Wersja elektroniczna: IBUK // EBOOKPOINT


Publikacja istotnie włącza się w debatę naukową toczącą się wokół kwestii związanych z wyzwaniami stawianymi przed współczesną polityką ekonomiczną, w ramach której nowoczesne państwo – wyposażone w adekwatne narzędzia – może świadomie oddziaływać na przebieg i dynamikę procesów i zjawisk gospodarczych. Głównym celem książki jest, z jednej strony, pokazanie wieloaspektowości zagadnień związanych z pojęciem „polityka ekonomiczna”, z drugiej zaś – próba identyfikacji i analiza czynników determinujących współczesne procesy gospodarcze, a znajdujących się w obszarze badań nad polityką gospodarczą sensu largo. Autorzy – reprezentujący najbardziej liczące się w Polsce ośrodki naukowe – przygotowali teksty interesujące zarówno dla przedstawicieli środowisk naukowych i studentów wyższych uczelni, jak i dla osób, które w praktyce zajmują się problemami polityki ekonomicznej.

Wstęp 9

1. Rozwój przemysłu w Polsce w latach dwudziestych XX wieku (Urszula Zagóra-Jonszta) 13

1.1. Trudne początki 13

1.2. Przemysł w latach 1921-1929 15

1.3. Polska rolnicza czy przemysłowa? Debata wokół programu gospodarczego 17

Literatura 22

2. Synchronizacja wahań regionalnych w Polsce w latach 2005-2019 (Joanna Spychała) 23

2.1. Regionalne determinanty wahań gospodarczych 23

2.2. Definicja cykli koniunkturalnych 24

2.3. Synchronizacja wahań gospodarczych w aspekcie regionalnym 25

2.4. Metodologia wyodrębniania współczesnych wahań koniunkturalnych 26

2.5. Synchronizacja cykli regionalnych z cyklem ogólnokrajowym 28

2.6. Podsumowanie 31

Literatura 32

3. Sozologia jako współczesne wyzwanie dla nauk ekonomicznych (Joanna Karwowska) 34

3.1. Wstęp 34

3.2. Sozologia a nauki ekonomiczne – kontekst cyklu życia 35

3.3. Charakter inicjatyw sozologicznych a praktyka gospodarcza 37

3.4. Kierunek inicjatyw 37

3.5. Obligatoryjność rozwiązań 38

3.6. Sfera działań/dyscyplina 38

3.6.1. Ekonomia 39

3.6.2. Finanse 41

3.6.3. Zarządzanie 43

3.6.4. Marketing 44

3.6.5. Towaroznawstwo 45

3.7. Podsumowanie 46

Literatura 46

4. Zarządzanie środowiskiem w programowaniu rozwoju zrównoważonego województwa śląskiego (Elżbieta Lorek) 48

4.1. Zasady budowy regionalnych programów ochrony środowiska 48

4.2. Zarządzanie środowiskiem w regionie śląskim 51

4.3. Struktura zarządzania środowiskiem w województwie śląskim 53

4.4. Wybrane mierniki efektywności programu 56

4.5. Wnioski dla województwa śląskiego 58

Literatura 60

5. Metodyka prognozowania rozwoju krajowego sektora energetycznego (Mariusz Kudełko) 62

5.1. Wyzwania polityki energetycznej Polski 62

5.2. Założenia modelowe 63

5.3. Opis matematyczny 66

Literatura 72

6. Produkty regionalne i tradycyjne jako element funkcjonowania współczesnego rynku wysokojakościowej żywności (Mariusz Grębowiec) 74

6.1. Historia, specyfika i podstawy funkcjonowania systemu ochrony żywności wysokiej jakości 74

6.2. Produkty regionalne i tradycyjne oraz dynamika ich rejestracji w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej 78

6.3. Struktura rozwoju rynku produktów tradycyjnych w Polsce 79

6.4. Potrzeba i zakres działań marketingowych na rynku żywności wysokiej jakości 81

6.5. Implikacje 84

Literatura 85

7. Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju handlu elektronicznego (Katarzyna Pieczarka) 87

7.1. Handel elektroniczny i jego istota 87

7.2. Determinanty rozwoju handlu elektronicznego 89

7.3. Wybrane determinanty rozwoju handlu elektronicznego w praktyce działalności przedsiębiorstw 90

7.3.1. Omnichannel 91

7.3.2. Wirtualna rzeczywistość/rozszerzona rzeczywistość 91

7.3.3. Technologie ERP i CRM 92

7.3.4. Logistyka 93

7.4. Bezpieczeństwo i uwarunkowania prawne. 93

Literatura 95

8. Działalność eksportowa mikro- i małych przedsiębiorstw (Magdalena Brojakowska-Trząska) 96

8.1. Działalność eksportowa jako przewaga konkurencyjna mikro- i małych przedsiębiorstw 96

8.2. Konkurowanie mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w skali globalnej, czyli współczesna aktywna strategia umiędzynarodowienia MŚP 100

8.3. Ocena przychodów z eksportu towarów i usług przez mikro- i małe przedsiębiorstwa 103

8.4. Dynamika eksportu – przewidywania 106

8.5. Czynniki rozwoju eksportu mikro- i małych przedsiębiorstw 107

Literatura 108

9. Strategia koopetycji w podnoszeniu konkurencyjności podmiotów gospodarczych na przykładzie branży agroturystycznej

(Edyta Gąsiorowska-Mącznik) 109

9.1. Wprowadzenie 109

9.2. Teorie ekonomiczne jako punkt wyjścia do koopetycji 109

9.2.1. Teoria gier 110

9.2.2. Teoria kosztów transakcyjnych 111

9.2.3. Teoria zasobowa 112

9.3. Strategia koopetycji w rozwoju gospodarstw agroturystycznych 112

9.3.1. Modele różnych sposobów koopetycji w badanych podmiotach gospodarczych 113

9.3.2. Motywy podejmowania koopetycji w badanych podmiotach 114

9.4. Korzyści i zagrożenia z koopetycji w rozwoju gospodarstw agroturystycznych 115

9.5. Zakończenie 117

Literatura 118

10. Crowdsourcing w ograniczaniu niepewności działalności innowacyjnej (Elżbieta Pohulak-Żołędowska) 120

10.1. Niepewność innowacji 120

10.2. Dobra wspólne, otwartość a tworzenie innowacji 121

10.3. Otwarte innowacje w przemyśle farmaceutycznym 123

10.4. Crowdsourcing w przemyśle farmaceutycznym 125

Literatura 129

Podsumowanie 130

Summary 132

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl