Standardy wyceny jako instrument kształtowania jakości procesu wyceny przedsiębiorstwa
Cena regularna:
48,00 zł
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
Spis treści
Autor: Piotr Szymański
ISBN: 978-83-7695-538-4
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 393
Format: B5
Oprawa: Miękka
Wersja elektroniczna: IBUK
Wstęp 11
Rozdział 1 Teoretyczne podstawy wyceny przedsiębiorstw 23
1.1. Wprowadzenie 23
1.2. Kwestie ontologiczne w wycenie przedsiębiorstw 27
1.2.1. Wartość 27
1.2.2. Wycena 29
1.2.3. Przedsiębiorstwo 30
1.2.4. Wkłady właścicieli 31
1.2.5. Wycena przedsiębiorstw 32
1.2.6. Standardy wyceny przedsiębiorstw 32
1.3. Wybrane teorie ekonomiczne kluczowe dla wyceny przedsiębiorstwa 33
1.3.1. Teoria wyceny przedsiębiorstw 33
1.3.2. Problem własności w wycenie 36
1.3.3. Ewolucja teorii wartości i ceny, teoria zysku 37
1.3.4. Współczesne teorie wartości 44
1.3.5. Problem racjonalności jednostek oraz efektywności rynków 50
1.4. Teorie przedsiębiorstwa istotne dla wyceny przedsiębiorstw 55
1.4.1. Wpływ teorii przedsiębiorstwa na wycenę 55
1.4.2. Definicja przedsiębiorstwa w świetle różnych teorii 56
1.4.3. Cele przedsiębiorstwa 60
1.4.4. Wartość przedsiębiorstwa 62
1.5. Problemy aksjologiczne w wycenie przedsiębiorstw 68
1.6. Podsumowanie 72
Rozdział 2 Uwarunkowania kształtowania jakości procesu wyceny przedsiębiorstw 75
2.1. Wprowadzenie 75
2.2. Jakość procesu wyceny 76
2.3. Typologia kontrowersji, błędów w teorii, metodyce i praktyce wyceny przedsiębiorstw wpływających na jakość procesu wyceny 82
2.4. Typowe błędy w praktyce wyceny przedsiębiorstw 90
2.5. Prawne uwarunkowania procesu wyceny przedsiębiorstw 100
2.5.1. Wybrane podstawy prawne wyceny przedsiębiorstw w Polsce 100
2.5.2. Jakość procesu wyceny przedsiębiorstw w kontekście orzeczeń sądu 105
2.6. Dotychczasowe badania nad jakością polskiej praktyki wyceny przedsiębiorstw 107
2.7. Podsumowanie 109
Rozdział 3 Standaryzacja procesu wyceny przedsiębiorstw 110
3.1. Wprowadzenie 110
3.2. Historyczny kontekst procesu standaryzacji wyceny przedsiębiorstw 111
3.3. Współczesny proces standaryzacji wyceny przedsiębiorstw 114
3.4. Organizacje standaryzujące wycenę przedsiębiorstw w wybranych krajach 116
3.4.1. Organizacje północnoamerykańskie 118
3.4.2. Organizacje z innych krajów 123
3.4.3. Organizacje międzynarodowe 129
3.5. Podsumowanie 130
Rozdział 4 Proces wyceny w świetle wybranych standardów wyceny przedsiębiorstw 132
4.1. Wprowadzenie 132
4.2. Metodyka badań 132
4.3. Zakres standaryzacji 137
4.4. Cele standardów 143
4.5. Kwalifikacje ekspertów, relacje eksperta z klientem i kwestie etyczne w wycenie 145
4.6. Cele i funkcje wyceny 149
4.7. Data wyceny i data raportu 153
4.8. Podstawowe informacje o przedmiocie wyceny 155
4.9. Podstawowe założenie wyceny 156
4.10. Standardy wartości 159
4.11. Zakres niezbędnych danych oraz zakres analiz 162
4.12. Podejścia i metody wyceny w standardach wyceny przedsiębiorstw 169
4.13. Korekty wartości 188
4.14. Raportowanie i dokumentowanie 193
4.15. Transparentność procesu i raportu z wyceny 206
4.16. Rekomendacje, konkluzja z wyceny 207
4.17. Elastyczność standardu 210
4.18. Rodzaje ekspertów 211
4.19. Terminologia wyceny 213
4.20. Podsumowanie 214
Rozdział 5 Znaczenie standardów wyceny przedsiębiorstw dla jakości procesu wyceny 216
5.1. Wprowadzenie 216
5.2. Metodyka badań 217
5.3. Charakterystyka respondentów 220
5.4. Kluczowe problemy procesu wyceny 222
5.4.1. Zmiany jakościowe w procesie wyceny przedsiębiorstw 222
5.4.2. Zmiany w poziomie trudności procesu wyceny przedsiębiorstw 224
5.4.3. Problemy napotykane przez ekspertów przy wycenie przedsiębiorstw 225
5.5. Standardy wyceny przedsiębiorstw w ocenie użytkowników 242
5.5.1. Standardy wyceny przedsiębiorstw wykorzystywane przez ekspertów. 242
5.5.2. Potrzeba istnienia standardów wyceny przedsiębiorstw 245
5.5.3. Użyteczność standardów wyceny przedsiębiorstw 246
5.5.4. Aktualność standardów wyceny przedsiębiorstw 254
5.6. Jakość raportów z wycen przedsiębiorstw w Polsce 259
5.6.1. Cel i metodyka badania 259
5.6.2. Wyniki badań jakości raportów z wycen przedsiębiorstw 261
5.6.3. Przykłady błędów w wybranych raportach z wycen przedsiębiorstw 270
5.7. Podsumowanie 274
Rozdział 6 Wybrane problemy metodyczne wyceny przedsiębiorstw 279
6.1. Wprowadzenie 279
6.2. Standardy wartości i przesłanki wartości 280
6.2.1. Historia standardów wartości 281
6.2.2. Przesłanki wartości 283
6.2.3. Współczesne podejście do standardów wartości 285
6.2.4. Definiowanie wartości według funkcjonalnej szkoły wyceny 293
6.3. Koszt kapitału własnego – wybrane problemy 296
6.3.1. Modele obliczania kosztu kapitału własnego 296
6.3.2. Kontrowersje wokół premii za ryzyko rynkowe 299
6.3.3. Problem stopy wolnej od ryzyka 300
6.3.4. Problem oczekiwanej i historycznej premii za ryzyko rynkowe 301
6.4. Kontrowersje dotyczące premii i dyskont 315
6.4.1. Premia za kontrolę, premia akwizycyjna i dyskonto za brak kontroli 315
6.4.2. Premia za wielkość 319
6.4.3. Dyskonto z tytułu braku płynności akcji 323
6.5. Podsumowanie 332
Zakończenie 335
Załączniki 344
Literatura 366
Spis rysunków 379
Spis tabel 380
Spis załączników 384