System zarządzania oparty na znormalizowanych wymaganiach jako czynnik wzrostu i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw

Cena: 0,00 zł 0.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Spis treści

Autor: Arkadiusz Wierzbic

ISBN: 978-83-7695-295-6

Rok wydania: 2015

Liczba stron: 346

Format: E-book

Wersja elektroniczna: IBUK


Monografia dotyczy problematyki systemów zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemu zarządzania jakością według normy ISO 9001 i jego zastosowania w małych i średnich przedsiębiorstwach. Zamierzeniem autora było stworzenie modelu postępowania przy wdrażaniu systemu zarządzania opartego na znormalizowanych wymaganiach, dostosowanego do fazy wzrostu przedsiębiorstwa. Do tego celu posłużyły dwie metody badawcze: przegląd literatury przedmiotu oraz metoda studiów przypadków. Publikacja stanowi dodatkowe źródło wiedzy o małych i średnich przedsiębiorstwach w kontekście zarówno zarządzania jakością, jak i problematyki wzrostu i rozwoju organizacji.

Wprowadzenie 11

Rozdział 1. Uwarunkowania gospodarcze i organizacyjne wzrostu i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw 19

1.1. Małe i średnie przedsiębiorstwa w polskiej rzeczywistości gospodarczej 19

1.2. Wzrost i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw – definicje i uwarunkowania 27

1.3. Modele wzrostu i rozwoju organizacji 32

Rozdział 2. System zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach 55

2.1. System zarządzania – wybrane definicje 55

2.2. Specyfika systemu zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach 65

2.3. Determinanty systemu zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach 70

2.4. Kształtowanie systemu zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach 73

Rozdział 3. Znormalizowany system zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach 82

3.1. Zarządzanie jakością – wybrane definicje 82

3.2. Rozwój systemów zarządzania zgodnych ze znormalizowanymi wymaganiami 87

3.2.1. Historia i rozwój koncepcji zarządzania jakością 88

3.2.2. Geneza znormalizowanych systemów zarządzania 90

3.2.3. Samoocena systemów zarządzania w oparciu o modele doskonałości 97

3.2.4. Modele działań ukierunkowanych na doskonalenie organizacji – podobieństwa i różnice 103

3.3. Certyfikacja systemów zarządzania jakością zgodnych z normą ISO 9001 w ujęciu statystycznym 107

3.4. Ocena funkcjonowania znormalizowanych systemów zarządzania 116

3.4.1. Przyczyny wdrażania i certyfikowania systemu zarządzania zgodnego z wymaganiami normy ISO 9001 117

3.4.2. Ocena funkcjonowania systemu zarządzania zgodnego z wymaganiami normy ISO 9001 – ujęcie ogólne 121

3.4.3. Ocena funkcjonowania systemu zarządzania zgodnego z wymaganiami normy ISO 9001 w małych i średnich przedsiębiorstwach 127

3.5. Standard ISO 9001 jako wzorzec do budowy systemu zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach 140

3.5.1. System zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001 141

3.5.2. System zarządzania jakością zgodny z ISO 9001 jako model systemu zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach 149

Rozdział 4. Metodyka prowadzenia postępowania badawczego 153

4.1. Założenia badawcze 153

4.2. Wybór metody badawczej 155

4.3. Opis metodyki badawczej 162

4.3.1. Rama pojęciowa badań 165

4.3.2. Pytania badawcze 169

4.3.3. Definiowanie granic przypadku 170

4.3.4. Określenie granic w zbieraniu danych/wybór przypadków 172

4.3.5. Przygotowanie instrumentarium badawczego, przeprowadzenie badań właściwych oraz przeprowadzenie wnioskowania wraz z przygotowaniem raportu 177

4.4. Zapewnienie jakości badań 179

Rozdział 5. System zarządzania oparty na znormalizowanych wymaganiach w przedsiębiorstwach w fazie wzrostu przez kreatywność 182

5.1. Potrzeby przedsiębiorstw w zakresie zarządzania i ich związek z wymaganiami normy ISO 9001 184

5.2. Prezentacja badanych przedsiębiorstw 186

5.2.1. Firma oznaczona kodem A.0.0. – ALFA 187

5.2.2. Firma oznaczona kodem A.0.1. – BETA 188

5.2.3. Firma oznaczona kodem A.1.0. – GAMMA 190

5.2.4. Firma oznaczona kodem A.1.1. – DELTA 191

5.3. Funkcjonowanie systemu zarządzania opartego na wymaganiach normy ISO 9001 192

5.3.1. Czas podjęcia decyzji o wdrożeniu i certyfikowaniu systemu zarządzania jakością 192

5.3.2. Motywy decyzji o wdrożeniu i certyfikowaniu systemu zarządzania jakością 194

5.3.3. Ocena istotności rozwiązań opartych na wymaganiach normy ISO 9001 w kontekście doskonalenia procesów zarządzania 195

5.3.3.1. Wymagania rozdziału 4 – System zarządzania jakością 196

5.3.3.2. Wymagania rozdziału 5 – Odpowiedzialność kierownictwa 197

5.3.3.3. Wymagania rozdziału 6 – Zarządzanie zasobami 200

5.3.3.4. Wymagania rozdziału 7 – Realizacja wyrobu 202

5.3.3.5. Wymagania rozdziału 8 – Pomiary, analiza i doskonalenie 205

5.3.4. Ocena adekwatności rozwiązań opartych na wymaganiach normy ISO 9001 do potrzeb w zakresie zarządzania 207

Rozdział 6. System zarządzania oparty na znormalizowanych wymaganiach w przedsiębiorstwach w czasie kryzysu przywództwa lub fazy wzrostu przez wytyczne 210

6.1. Potrzeby przedsiębiorstw w zakresie zarządzania i ich związek z wymaganiami normy ISO 9001 211

6.2. Prezentacja badanych przedsiębiorstw 213

6.2.1. Firma oznaczona kodem B.0.0. – DZETA 214

6.2.2. Firma oznaczona kodem B.0.1. – ETA 216

6.2.3. Firma oznaczona kodem B.1.0. – TETA 218

6.2.4. Firma oznaczona kodem B.1.1. – JOTA 219

6.3. Funkcjonowanie systemu zarządzania opartego na wymaganiach normy ISO 9001 221

6.3.1. Czas podjęcia decyzji o wdrożeniu i certyfikowaniu systemu zarządzania jakością 221

6.3.2. Motywy decyzji o wdrożeniu i certyfikowaniu systemu zarządzania jakością 223

6.3.3. Ocena istotności rozwiązań opartych na wymaganiach normy ISO 9001 w kontekście doskonalenia procesów zarządzania 224

6.3.3.1. Wymagania rozdziału 4 – System zarządzania jakością 224

6.3.3.2. Wymagania rozdziału 5 – Odpowiedzialność kierownictwa 227

6.3.3.3. Wymagania rozdziału 6 – Zarządzanie zasobami 231

6.3.3.4. Wymagania rozdziału 7 – Realizacja wyrobu 233

6.3.3.5. Wymagania rozdziału 8 – Pomiary, analiza i doskonalenie 237

6.3.4. Ocena adekwatności rozwiązań opartych na wymaganiach normy ISO 9001 do potrzeb w zakresie zarządzania 239

Rozdział 7. System zarządzania oparty na znormalizowanych wymaganiach w przedsiębiorstwach w czasie kryzysu autonomii lub wzrostu przez delegowanie 242

7.1. Potrzeby przedsiębiorstw w zakresie zarządzania i ich związek z wymaganiami normy ISO 9001 243

7.2. Prezentacja badanych przedsiębiorstw 246

7.2.1. Firma oznaczona kodem C.0.0. – KAPPA 247

7.2.2. Firma oznaczona kodem C.0.1. – LAMBDA 248

7.2.3. Firma oznaczona kodem C.1.0. – SIGMA 251

7.2.4. Firma oznaczona kodem C.1.1. – OMEGA 253

7.3. Funkcjonowanie systemu zarządzania opartego na wymaganiach normy ISO 9001 255

7.3.1. Czas podjęcia decyzji o wdrożeniu i certyfikowaniu systemu zarządzania jakością 255

7.3.2. Motywy decyzji o wdrożeniu i certyfikowaniu systemu zarządzania jakością 256

7.3.3. Ocena istotności rozwiązań opartych na wymaganiach normy ISO 9001 w kontekście doskonalenia procesów zarządzania 257

7.3.3.1. Wymagania rozdziału 4 – System zarządzania jakością 257

7.3.3.2. Wymagania rozdziału 5 – Odpowiedzialność kierownictwa 261

7.3.3.3. Wymagania rozdziału 6 – Zarządzanie zasobami 265

7.3.3.4. Wymagania rozdziału 7 – Realizacja wyrobu 266

7.3.3.5. Wymagania rozdziału 8 – Pomiary, analiza i doskonalenie 270

7.3.4. Ocena adekwatności rozwiązań opartych na wymaganiach normy ISO 9001 do potrzeb w zakresie zarządzania 273

Rozdział 8. Model dostosowania rowiązań organizacyjnych opartych na wymaganiach normy ISO 9001 do fazy wzrostu przedsiębiorstwa 275

8.1. Ocena istotności rozwiązań opartych na wymaganiach normy ISO 9001 w kontekście doskonalenia procesów zarządzania – wyniki badań w ujęciu przekrojowym 276

8.1.1. Wymagania rozdziału 4 – System zarządzania jakością 276

8.1.2. Wymagania rozdziału 5 – Odpowiedzialność kierownictwa 281

8.1.3. Wymagania rozdziału 6 – Zarządzanie zasobami 287

8.1.4. Wymagania rozdziału 7 – Realizacja wyrobu 290

8.1.5. Wymagania rozdziału 8 – Pomiary, analiza, doskonalenie 294

8.2. System zarządzania oparty na znormalizowanych wymaganiach – model dostosowania zakresu i rygorystyczności spełniania wymagań normy ISO 9001 do fazy wzrostu przedsiębiorstwa 300

8.3. Weryfikacja modelu 311

Podsumowanie 314

Załączniki 325

Spis rysunków 332

Spis tabel 335

Summary 337

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl