Uzdrowiska w zrównoważonym rozwoju regionu dolnośląskiego
Opis
Spis treści
Autor: Stanisław Czaja, Jerzy Tutaj, Agnieszka Becla, Nina Andreeva
ISBN: 978-83-7695-712-8
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 192
Format: E-book
Wersja elektroniczna: IBUK
Wstęp 9
Rozdział 1 11
Geneza i podstawy prawno-instytucjonalne funkcjonowania uzdrowisk w Polsce a zrównoważony rozwój 11
1.1. Krótka historia lecznictwa uzdrowiskowego 11
1.2. Pojęcie i rodzaje uzdrowisk 13
1.3. Polskie regulacje prawno-instytucjonalne dotyczące uzdrowisk i obszarów pochodnych 15
1.4. Uprawnienia i obowiązki organów nadzorujących uzdrowiska 17
1.5. Przestrzenna organizacja ochrony uzdrowiskowej 18
Rozdział 2 24
Uzdrowiska i walory leczniczo-uzdrowiskowe w regionie dolnośląskim 24
2.1. Walory uzdrowisk i gmin uzdrowiskowych w regionie dolnośląskim 24
2.2. Charakterystyka walorów poszczególnych uzdrowisk Dolnego Śląska 28
2.2.1. Cieplice Śląskie-Zdrój 29
2.2.2. Czerniawa-Zdrój 31
2.2.3. Długopole-Zdrój 33
2.2.4. Duszniki-Zdrój 34
2.2.5. Jedlina-Zdrój 37
2.2.6. Kudowa-Zdrój 38
2.2.7. Lądek-Zdrój 40
2.2.8. Polanica-Zdrój 43
2.2.9. Przerzeczyn-Zdrój 44
2.2.10. Szczawno-Zdrój 45
2.2.11. Świeradów-Zdrój 47
2.3. Perspektywy wykorzystania potencjału uzdrowisk dolnośląskich w kontekście ich zrównoważonego rozwoju 49
Rozdział 3 56
Inicjatywy i przedsięwzięcia w zakresie ochrony jakości powietrza atmosferycznego na terenach uzdrowiskowych 56
3.1. Krajowy program ochrony powietrza, programy regionalne i lokalne 56
3.2. Prawno-instytucjonalne inicjatywy regionalne i lokalne 62
3.3. Stan powietrza atmosferycznego i innych komponentów środowiska przyrodniczego w uzdrowiskach dolnośląskich 66
Rozdział 4 71
Realizacja zasad zrównoważonego rozwoju w gminach uzdrowiskowych Dolnego Śląska w kontekście lokalnych strategii rozwoju 71
4.1. Funkcje uzdrowiskowe a zrównoważony rozwój 71
4.2. Charakterystyka gmin uzdrowiskowych i uzdrowisk Dolnego Śląska a zrównoważony rozwój 72
4.3. Uwarunkowania przygotowania i realizacji lokalnych strategii zrównoważonego rozwoju 76
4.4. Ocena przygotowania i realizacji lokalnych strategii rozwoju w dolnośląskich gminach uzdrowiskowych w świetle idei zrównoważonego rozwoju 78
Rozdział 5 82
Strategie rozwoju dolnośląskich uzdrowisk 82
5.1. Turystyka uzdrowiskowa na Dolnym Śląsku 83
5.2. Sytuacja prawno-organizacyjna dolnośląskich uzdrowisk 84
5.3. Diagnoza sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej dolnośląskich uzdrowisk 85
5.4. Cele i kierunki rozwoju dolnośląskich uzdrowisk 86
5.5. Wiodące projekty w strategiach rozwoju dolnośląskich uzdrowisk 87
5.6. Proces wdrażania i monitorowania strategii rozwoju dolnośląskich uzdrowisk 88
5.7. Sudety-Zdrój jako próba kompleksowej koordynacji rozwoju przemysłu turystycznego na Dolnym Śląsku 89
5.8. Turystyka uzdrowiskowa w Strategii rozwoju województwa dolnośląskiego 91
Rozdział 6 99
Spółka Uzdrowiskowa Lądek–Długopole-Zdrój w świetle opinii pracowników oraz klientów 99
6.1. Metodyka analizy badanej spółki uzdrowiskowej 99
6.2. Charakterystyka badanego podmiotu 102
6.3. Zasoby lecznicze Lądka-Zdroju i Długopola-Zdroju 106
6.4. Zasoby majątkowe uzdrowiska Lądek–Długopole-Zdrój 110
6.5. Zasoby ludzkie Lądka-Zdroju i Długopola-Zdroju 113
6.6. Zasoby finansowe i źródła przychodów w uzdrowisku Lądek–Długopole-Zdrój 115
6.7. Klienci i popyt na usługi medyczne 117
6.8. Założenia metodyczne zrealizowanych badań 119
6.9. Charakterystyka populacji respondentów-kuracjuszy i otrzymane wyniki badań 121
6.10. Charakterystyka populacji respondentów-pracowników i otrzymane wyniki badań 124
6.11. Wnioski i rekomendacje z przeprowadzonych badań 127
Rozdział 7 129
Innowacje w organizacji na przykładzie Dolnośląskiej Spółki Uzdrowiskowej 129
7.1. Rola innowacji w procesach gospodarowania 129
7.2. Innowacje w turystyce uzdrowiskowej oraz medycynie uzdrowiskowej 133
7.3. Innowacje w Spółce Uzdrowiskowej Lądek–Długopole-Zdrój 134
7.4. Sposoby oceny jakości usług uzdrowiskowych 141
Rozdział 8 145
Możliwości i szanse wykorzystania produktów turystyki zdrowotnej dla funkcjonowania uzdrowisk 145
8.1. Turystyka zdrowotna 145
8.2. Produkt turystyki zdrowotnej i jego interdyscyplinarny charakter 147
8.3. Rola uzdrowiska w turystyce zdrowotnej 148
Rozdział 9 154
E-marketing w Spółce Uzdrowiskowej Lądek–Długopole-Zdrój 154
9.1. Rola Internetu i e-marketingu 154
9.2. Charakterystyka uzdrowiska i aktualny stan wykorzystania e-promocji w badanych uzdrowiskach 156
9.3. Propozycje wykorzystania nowych instrumentów e-marketingu w badanych uzdrowiskach 158
Zakończenie 161
Załącznik. Strategia rozwoju dolnośląskiego produktu uzdrowiskowego 163
Literatura 184
Spis rysunków 190
Spis tabel 191