Wybrane aspekty usprawniania dostaw w logistyce ostatniej mili. Wyzwania dla współczesnych miast

Cena: 35,00 zł 35.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Spis treści

Autor: Jarosław Brach, Marta Pawłowska, Bartosz Wojtowski

ISBN: 978-83-7695-834-7

Rok wydania: 2021

Liczba stron: 202

Format: B5

Oprawa: Miękka

Wersja elektroniczna: EBOOKPOINT // IBUK


Celem monografii było wyodrębnienie i przeanalizowanie najważniejszych problemów dostaw na ostatniej mili, odbywających się w środowisku miejskim i wpływających na ogólnie pojętą logistykę miejską. Intencją autorów było stworzenie, na podstawie bogatej dostępnej bazy źródłowej, opracowania dotyczącego jedynie wybranych aspektów pośrednio i bezpośrednio związanych ze zjawiskiem ostatniej mili, jakie do tej pory w takim zakresie oraz w tej formie nie zostały przedstawione. Praca ta stanowi wynik nie tylko analizy materiałów z tej dziedziny, ale też własnych badań pierwotnych nad tą problematyką. Autorzy podjęli m.in. niezwykle aktualny temat podniesienia efektywności i ekologiczności dostaw na ostatniej mili poprzez wdrożenie wybranych rozwiązań technicznych i organizacyjnych, w tym nowych rodzajów sprzętu transportowego, mikro-/subhubów czy dostaw realizowanych nocą. Monografia jest adresowana do szerokiego grona odbiorców – zarówno studentów kierunków związanych z transportem i logistyką, jak i praktyków, w tym kadry zarządzającej w podmiotach wykonujących dostawy na ostatniej mili.

Wstęp (Jarosław Brach) 7

1. Współczesne miasto i wyzwania z nim związane (Jarosław Brach) 11

1.1. Podstawowe procesy zachodzące w miastach i ich determinanty 11

1.2. Zmiany społeczne i demograficzne oraz urbanizacja 14

1.3. Transport towarowy w miastach jako jedno z największych współczesnych wyzwań 22

1.4. Problematyka dostaw w ramach ostatniej mili 26

2. Rozwiązania technologiczne – podstawowe obszary (Jarosław Brach) 43

2.1. Tło wprowadzanych zmian 43

2.2. Transport w miastach – podstawowe sfery wprowadzania usprawnień technicznych 49

2.2.1. Rozwiązania techniczne – nowe typy środków transportu 49

2.2.2. Główne zalety i wady nowych środków transportu wdrażanych w ramach systemów dostaw ostatniej mili 77

2.2.3. Kluczowe czynniki wyboru specjalnego środka transportu eksploatowanego w ramach systemów ostatniej mili 83

2.3. Pierwsze wyniki badań stosowania nowych środków przemieszczania przeznaczonych dla dostaw realizowanych w ramach ostatniej mili 84

3. Rozwiązania organizacyjne i techniczno-organizacyjne oraz możliwe usprawnienia w tej sferze (Jarosław Brach, Marta Pawłowska) 89

3.1. Zasadnicze tło obecnych zmian organizacyjnych i techniczno-organizacyjnych 89

3.2. Wybrane nowe propozycje rozwiązań organizacyjnych i techniczno-organizacyjnych 95

3.2.1. Nocne dostawy 95

3.2.2. Dostawy bezpośrednio do wskazanych obiektów 97

3.2.3. Nowe funkcje w systemach nawigacyjnych dla samochodów dostawczych Mercedes-Benz (w ramach testu wdrażane we współpracy z DPD i what3words) 100

3.2.4. Wprowadzenie operatorów zastępczych 102

3.2.5. Wprowadzenie mobilnych punktów odbioru przesyłek 110

3.2.6. Miejskie subhuby oraz sieci miejskich automatów paczkowych wdrażane w Wiedniu i w innych miastach 113

3.2.7. Alternatywna koncepcja wykorzystania automatów paczkowych – wprowadzenie paczkomatów z funkcją czasowego przechowywania przesyłek 120

3.2.8. Wprowadzanie specjalnych rodzajów zabudów zoptymalizowanych

pod kątem wykonywania określonych zadań 121

3.2.9. Zastosowanie sieci agnostycznych automatów paczkowych obsługiwanych przez operatorów zastępczych 123

3.3. Samoorganizacja logistyki 129

4. Ekologizacja ostatniej mili w strategii taborowej (Jarosław Brach, Bartosz Wojtowski) 137

4.1. Założenia wstępne strategii ekologizacji taboru 137

4.2. Badania celowości wprowadzania różnych rodzajów taboru ekologicznego w dostawach ostatniej mili. 141

4.3. Wnioski i wskazówki dotyczące strategii ekologizacji w sferze taboru wykorzystywanego do obsługi dostaw w ramach ostatniej mili 155

4.4. Pojęcie całkowitego kosztu ekonomicznego i ekologicznego 158

4.5. Czy ekologizacja transportu, w tym w ramach dostaw ostatniej mili, jest opłacalna ekonomicznie i ekologicznie? 169

5. Wyzwania na przyszłość (Jarosław Brach) 176

5.1. Co mogą zmienić kryzys i pandemia w kwestii planowania miast i miejskiej przestrzeni – przypadek pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych 176

5.2. Elektryfikacja transportu w mieście przyszłości i jej wpływ na dostawy realizowane w ramach ostatniej mili 185

Zakończenie (Jarosław Brach) 189

Literatura 195

Spis rysunków i tabel 200

Summary 201

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl